פירוש של תורה אור החיים ורבי חיים בן עטר

פירוש של תורה אור החיים ורבי חיים בן עטר

פירוש אור החיים מזמן נכנס ותפס מקוד המכובד בין פרושים מפורסמים של מקרא. פירוש עוזר גם למי שרק בהתחלה של לימוד התורה וגם למי שהגיע למעמקים ועומד באותה שורה עם פירושים רש''י אבן עזרא רמב''ן וכן הלאה. אבל לא כולם מכירים מי מחבר של פירוש ומה סיפורו. והוא שייך לפרשן התורה רבי חיים בן עטר אשר נולד בשנת ה'תנ"ו (1696-1743) בסלא אשר במרוקו לרבי משה עטר, שהיה דרשן ובקי באגדה, נכדו של רבי חיים בן עטר שהיה מחכמי מרוקו - על שמו נקרא. כילד, עוד לפני שמלאו לו תשע, החל ללמוד אצל סבו רבי חיים בן עטר, תורה. רבי חיים בן עטר נישא לפאצוניה, בתו של רבי משה בן עטר, דודו של אביו והמשיך את לימודיו בבית חמו כשהוא עומד בראש הישיבה בסלא ומצא את פרנסתו גם כדרשן. בנוסף לכך היה גבאי צדקה אשר טרח רבות למען עניי המקום. רבים ומקובלים. בצעירותו נדד ממקום למקום, במובנים רבים. בצעירותו נדד ממקום למקום, ב-1705 היה
במכנאס במכנאס בשנת תקע"ח חזר לסאלי, ונראה שלמד עם ר' חזר לסאלי, ונראה שלמד אצל ר'.
שמואל אלבז בפאס. נשא אשה במכנאס ועסק בתורה שמואל אלבז בפאס. נשא אשה במכנאס ועסק בתורה
בבית חותנו. אירועים קשים קרו לו בבית חותנו. אירועים קשים קרו לו בשנת 1738, יימי הרעב והגזירות במרוקו; באותה שעה התעורר בקרבו הרעב והגזירות במרוקו; הרגע הזה התעורר בו רצון גדול לגאולה וארץ אבות, וביקש רצון גדול לגאולה וארץ אבות, וביקש. להקים מדרש גדול בירושלים בו ילמדו תלמידים להקים מדרש גדול בירושלים בו ילמדו תלמידים רבים מהגולים נמצאים באווירת הבינה המלאכותית ובכך יחושו את הסוף. רבים מהגולים נמצאים באווירת הבינה המלאכותית ובכך יחושו את הסוף.
הגאולה בגאולה.
בשנים ה'ת"ק-ה'ת"קא  (1740-1741) גייס רבי חיים בן עטר עולים מקרב יהודי מרוקו ונסע ברחבי איטליה במטרה לגייס כספים ואנשים למטרת העלייה לארץ ישראל. לאחר מכן עלו הרב ובני חבורתו לישראל דרך אלכסנדריה שבמצריים, בה שהו זמן מה, ומשם לעכו, בשל מגפה שפרצה ביפו ובירושלים. שם החליט להקים את ישיבתו באופן זמני כבר בשנת תק"ב (חורף 1741),לתלמידים שהגיעו עמו מאיטליה הצטרפו גם תלמידים מצפת. בשנת ה'תק"ב (1742) כאשר פסקה המגיפה בירושלים עלו רבי חיים בן עטר ותלמידיו לירושלים וייסדו בה את "ישיבת כנסת ישראל" שיוחד בה מקום ללומדי תורת הנגלה וללומדי תורת הנסתר. לישיבה זו הצטרפו גם תלמידי חכמים מן המקום. בין תלמידיו בישיבה נמנה רבי חיים יוסף דוד אזולאי (חיד"א). בתקופה זו דאג רבי חיים בן עטר לצרכי הציבור ולפרנסתם של תלמידי החכמים. 
  באותה תקופה הוזמן רבי חיים בן עטר לדיון עם בני העדה הקראית בעיר בשל מס כבד שהוטל אז על היהודים בירושלים. ברדתו במדרגות בית הכנסת הקראי התעלף רבי חיים בן עטר ולאחר מכן נמצאו בהנחייתו ספרי משנה תורה לרמב"ם מתחת למדרגות, מעשה שהוביל את רבי חיים בן עטר לקלל את הקהילה כך שלא תוסיף עוד לחיות בירושלים.
בקיץ  תק"ג (1743) שוחח הרב חיים בן עטר עם תלמידי בחג השבועות על הגאולה וביקש מהם להתכונן לקבלת פני המשיח אך לאחר החג בישר להם כי העת הוחמצה. במוצאי שבת ט"ו בתמוז בשנת ה'תק"ג (1743) נפטר רבי חיים בן עטר והוא בן 47. רבי חיים בן עטר נקבר בהר הזיתיים ועל מצבתו נכתב הנוסח שקבע תלמידו החיד"א: "...שיחה קלה שלו אלקים חשבה לטובה, והארץ האירה מכבודו כאשר יאירו שבעת הנרות, הוא זיוה הוא הדרה, ה"ה המופלא וכבוד ה' מלא, המקובל אלקי חסידא קדישא כמוהר"ר חיים [=אִבְּן] עטר ז"ל. נתבקש בישיבה של מעלה יום ט"ו לחודש תמוז שנת ה'תק"ג ליהנות מזיו השכינה".
לאורך השנים הונצחה דמותו של הרב חיים בן עטר על עשרות מוסדות ומבנים בעולם היהודי. רבנים רבים במהלך הדורות קראו על שמו מוסדות והקימו שיעורים בחיבוריו, ואף הקימו מכונים להפצת תורתו. בין היתר נקראים על שמו שכונת "אור חיים" בבני ברק ומוסדות "אור חיים" בעיר. ישיבת אור חיים לבעלי תשובה בראשות הגאון רבי ראובן אלבז בירושלים. מוסדות רבי שמעון עבדאני, בית הכנסת וסמינר אור חיים. ערים רבות בישראל קראו רחובות על שמו ביישובן.
בראשית המאה ה-21 הוקם בישראל מפעל תורני העוסק בשימור כתביו והפצת זכרו, ארגון "ובחרת חיים" בראשותו של רבי מנחם מענדל פומרנץ, אשר הוציא לאור את ספריו ו. מתמחה בחקר ההיסטוריה שלו. ראש הארגון מעביר שיעורים בתורתו בכל רחבי הארץ, במסגרתם יצאה לאור סדרת הספרים "ובחרת בחיים".
מתעניינים בספרי קודש עם פירוש אור החיים? פנו אלינו ומבטיחים לכם שירות ברמה גבוהה ומחיר הכי טוב! תורה נביים וכתובים עם פירושים שונים תיכנסו פה
Back to blog

Leave a comment